Wersja obowiązująca z dnia
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Braniewo
Informacje dodatkowe:
w sprawie uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku
na terenie Gminy Braniewo
na terenie Gminy Braniewo
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 1 ustawy z dnia.6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z pózn. zm.) oraz art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.), Rada Gminy Braniewo uchwala, co następuje: '
§ 1.
Po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Braniewie uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Braniewo, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3.
§ 3.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko- Mazurskiego, z tym że § 5 ust. 2, 3 i 6 i § 6 załącznika do uchwały – z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2013 roku.
§ 4.
§ 4.
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego i podaniu do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Gminy Braniewo oraz zamieszczenie na stronie: www.gminabraniewo.pl w zakładce ogłoszenia.
Załącznik do uchwały nr 34/VI/2013
Rady Gminy Braniewo
z dnia 7 czerwca 2013 r.
REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU
NA TERENIE GMINY BRANIEWO
ROZDZIAŁ 1
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
§ 1.
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Braniewo w zakresie określonym w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
§ 2.
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1) regulaminie - należy przez to rozumieć Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Braniewo uchwalony na podstawie upoważnienia zawartego w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
2) ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
ROZDZIAŁ 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
§ 3.
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
1) prowadzenie selektywnego zbierania następujących rodzajów odpadów komunalnych:
a) przeterminowanych leków,
b) chemikaliów,
c) zużytych baterii i akumulatorów,
d) zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego,
e) mebli i innych odpadów wielkogabarytowych,
f) odpadów budowlanych i rozbiórkowych,
g) zużytych opon,
h) papieru i tektury,
i) metali,
j) tworzywa sztucznego,
k) szkła,
l) opakowań wielomateriałowych,
ł) odpadów ulegających biodegradacji, w tym odpadów zielonych;
2) przekazywanie zebranych odpadów komunalnych przedsiębiorcy zajmującemu się ich odbiorem zgodnie z postanowieniami niniejszego regulaminu;
3) uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego w sposób niezakłócający ruchu pieszych i pojazdów a uprzątnięte błoto, śnieg, lód i inne zanieczyszczenia należy złożyć na skraju chodnika lub innej nieruchomości, z której zostały uprzątnięte;
4) W wypadku wykonywania napraw pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi należy:
a) gromadzić powstające odpady w urządzeniach do tego przeznaczonych;
b) zabezpieczyć miejsce wykonywania naprawy w taki sposób, aby płyny samochodowe nie przedostawały się do środowiska.
§4.
1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów komunalnych:
1) przeterminowane leki należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu oznakowanych pojemnikach znajdujących się na terenie Gminy Braniewo, których wykaz opublikowano na na oficjalnej stronie Gminy Braniewo pod adresem www.gminabraniewo.pl; lub przekazywać do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów;
2) chemikalia, w szczególności farby, lakiery, środki ochrony roślin, należy przekazywać do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów;
3) zużyte baterie i akumulatory, jeżeli nie są przekazywane zbierającemu takie odpady, należy przekazywać do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów ;
4) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, jeżeli nie jest przekazywany zbierającemu taki sprzęt, należy przekazywać do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów;
5) meble i inne odpady wielkogabarytowe należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne zgodnie z harmonogramem lub do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów ;
6) odpady budowlane i rozbiórkowe, pochodzące z remontów przeprowadzanych we własnym zakresie, należy gromadzić w pojemnikach do tego celu przeznaczonych, umieszczanych w wyznaczonym miejscu na terenie nieruchomości; odpady te należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne zgodnie ze zleceniem właściciela nieruchomości lub do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów ;
7) zużyte opony należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne zgodnie z harmonogramem lub do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów ;
8) odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone należy umieszczać w przeznaczonych do tego oznakowanych urządzeniach ( pojemnikach, workach); dopuszcza się możliwość kompostowania tych odpadów w kompostownikach zlokalizowanych na terenie nieruchomości, z której te odpady pochodzą;
9) papier i tekturę należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu oznakowanych urządzeniach (pojemnikach, workach);
10) metale, z wyłączeniem odpadów opakowaniowych z metali, jeżeli nie zostały przekazane do skupu złomu, należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne zgodnie z harmonogramem lub do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów ;
11) tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe i opakowania z metali należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu oznakowanych urządzeniach (pojemnikach, workach);
12) szkło należy umieszczać w przeznaczonych do tego celu oznakowanych urządzeniach (pojemnikach, workach).
2. Wykaz miejsc selektywnego zbierania odpadów wymienionych w ust. 1 pkt. 8, 9 , 11 i 12 oraz adres punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów komunalnych wymienionych w ust. 1 pkt. 1-7 i 10, zostanie opublikowany na oficjalnej stronie Gminy Braniewo pod adresem: www.gminabraniewo.pl;
ROZDZIAŁ 3
Rodzaj i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§5.
1. Do zbierania odpadów komunalnych z terenu nieruchomości przeznacza się:
1) pojemniki dostosowane do pojazdów służących do ich opróżniania,
2) kosze,
3) worki.
2. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o pojemności nie mniejszej niż wynikająca z niżej podanych norm:
1) dla nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy:
a) w budynkach jednorodzinnych – jeden pojemnik o pojemności 120 l na jeden budynek w przypadku gdy łączna liczba osób zamieszkałych nie przekracza 4 osób lub jeden pojemnik o pojemności 240 l jeżeli liczba osób zamieszkałych wynosi więcej niż 4,
b) w budynkach wielorodzinnych (wielolokalowych) - 30l na każdego mieszkańca,
2) dla nieruchomości szkół, przedszkoli, żłobków i placówek wychowawczych – 1,5 l na każdego ucznia/dziecko/wychowanka i pracownika,
3) dla lokali handlowych – 30 l na każde 10m² powierzchni całkowitej, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,
4) dla punktów handlowych poza lokalem - 20 l na każdego zatrudnionego, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,
5) dla lokali gastronomicznych – 10 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,
6) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji – co najmniej jeden pojemnik o pojemności 120 l,
7) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych oraz obiektów administracji publicznej, placówek kulturalnych i zakładów służby zdrowia w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych – 120 l na każdych 10 pracowników, jednak nie mniej niż jeden pojemnik o pojemności 120 l,
8) dla szpitali, domów opieki, internatów, hoteli, pensjonatów, zajazdów i gospodarstw agroturystycznych itp. - 20 l na każde miejsce noclegowe,
9) dla ogródków działkowych w okresie od 1 kwietnia do 31 października – 8 l na każdą działkę.
3. W przypadku lokali i punktów, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4 jeśli prowadzą one działalność spożywczą lub gastronomiczną, oraz w przypadku lokali i punktów, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 6 wymagane jest dodatkowo ustawienie na zewnątrz poza lokalem potrzebnej liczby koszy na odpady związane z prowadzoną działalnością.
4. Parki, skwery, stadiony itp. winny być wyposażone w pojemniki lub kosze, o pojemności nie mniejszej niż 40 l, spełniające warunek, o którym mowa w ust. 1, w ilości zapewniającej utrzymane czystości i porządku na ich terenie.
5. Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych należy umieszczać na terenie nieruchomości, z której te odpady pochodzą. Miejsce usytuowania pojemników powinno być łatwo dostępne zarówno dla ich użytkowników jak i dla pracowników przedsiębiorcy odbierającego odpady w nich zebrane.
6. Do zbierania odpadów komunalnych na drogach publicznych stosuje się:
1) stabilne, wykonane z materiałów trwałych i niepalnych, łatwe do opróżniania kosze o minimalnej pojemności 30 l lub pojemniki dostosowane do pojazdów służących do ich opróżniania o minimalnej pojemności 70 l rozmieszczone z zachowaniem następujących warunków:
a) na obszarze zabudowanym - w rozstawie nie większej niż co 300 m;
b) na obszarze niezabudowanym – w miejscach, w których powstają odpady komunalne, np. w miejscach postoju pojazdów;
2) na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować pod wiatą a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;
7. Pojemność worków przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej winna wynosić od 60 l.
8. Pojemność pojemników przeznaczonych do selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w zabudowie wielorodzinnej winna wynosić od 240 l.
9. Pojemniki winny być utrzymane w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym poprzez:
1) oznakowane ich odpowiednimi kolorami, opatrzenie opisem oraz znakiem graficznym;
2) wrzucanie do pojemników o określonych kolorach lub oznaczeniach wyłącznie odpadów do nich przeznaczonych;
3) zamykanie pojemników wyposażonych w klapy w celu zabezpieczenia przed dostępem wód opadowych;
4) stosowanie ilości i pojemności pojemników proporcjonalnie do potrzeb w celu niedopuszczania do przeciążania pojemników.
ROZDZIAŁ 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego
§6.
1. W przypadku odpadów komunalnych, których umieszczenie w pojemniku, ze względu na ich wagę lub rozmiary jest niemożliwe (np. odpady wielkogabarytowe, zużyte opony), pozbywanie się ich z terenu nieruchomości odbywa się poprzez ich przekazanie bezpośrednio przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne zgodnie z harmonogramem lub do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów.
2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani do pozbywania się niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych z terenu nieruchomości, a przedsiębiorca odbierający te odpady do ich odbierania, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie.
3. Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się selektywnie zebranych odpadów komunalnych:
1) tworzywa sztuczne, opakowania z metali i opakowania wielomateriałowe raz na dwa tygodnie,
2) szkło raz w miesiącu;
3) papier i tektura raz w miesiącu;
4) odpady biodegradowalne, w tym odpady zielone w przypadku braku kompostownika - w okresie od 1 kwietnia do 31 października raz w tygodniu, w pozostałym okresie raz na dwa tygodnie;
5) odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, metale z wyłączeniem opakowań z metali – raz na pół roku;
6) zużyte baterie i akumulatory - raz na pół roku;
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny – raz na pół roku;
8) przeterminowane leki – raz na pół roku;
9) chemikalia – raz na pół roku;
10) odpady rozbiórkowe i budowlane - odpady te należy przekazywać przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne zgodnie ze zleceniem właściciela nieruchomości lub do punktu dobrowolnego gromadzenia odpadów;
4. Nieczystości ciekłych należy pozbywać się z terenu nieruchomości poprzez opróżnianie zbiornika bezodpływowego przeznaczonego do ich gromadzenia z częstotliwością zapobiegającą przepełnieniu się takiego zbiornika i wypływowi tych nieczystości do gruntu lub wód gruntowych.
5. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę.
ROZDZIAŁ 5
Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami
§7.
Właściciele nieruchomości powinni dążyć do zmniejszenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych, w szczególności poprzez:
1) zakup produktów zapakowanych w minimalną ilość opakowań,
2) zastępowanie, jeśli jest to możliwe, produktów i opakowań nie nadających się do odzysku lub nie ulegających biodegradacji takimi, które można poddać recyklingowi lub kompostowaniu,
3) zakup produktów w opakowaniach zwrotnych,
4) zakup produktów w koncentratach,
5) stosownie produktów o wydłużonym okresie używalności i trwałości np. baterii nadających się do ponownego naładowania, toreb płóciennych lub innych wielokrotnego użytku,
6) stosowanie produktów, które w wyniku zużycia mogą być wykorzystane ponownie po wymianie ich części lub uzupełnieniu, np. długopisów z wkładami wymiennymi, środków czystości z możliwością ich ponownego napełnienia.
ROZDZIAŁ 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe
§8.
1. Utrzymujący zwierzęta domowe są obowiązani do:
1) natychmiastowego usuwania zanieczyszczeń przez nie pozostawionych, z zastrzeżeniem ust. 2,
2) oznakowania terenu nieruchomości, na którym znajdują się psy mogące zagrażać bezpieczeństwu ludzi i mieniu,
3) sprawowanie nad nimi nadzoru w miejscach publicznych w taki sposób, aby nie powodowały one zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi oraz innych zwierząt,
4) ogrodzenie i zabezpieczenie nieruchomości, na której przebywają swobodnie zwierzęta domowe, inne niż koty, w sposób uniemożliwiający samodzielnie wydostanie się zwierząt poza obszar nieruchomości,
2. Obowiązki, o których mowa w ust. 1 pkt. 1 nie dotyczą osób korzystających z psów przewodników.
ROZDZIAŁ 7
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej oraz zakaz ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach
§9.
1. Na przylegających do siebie nieruchomościach o zabudowie jednorodzinnej, mającej wyłącznie funkcję mieszkalną lub innych nieruchomościach położonych na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej dopuszcza się możliwość utrzymania zwierząt gospodarskich wyłącznie wtedy gdy są spełnione łącznie następujące warunki:
1) odpady i nieczystości powstałe w związku z utrzymaniem tych zwierząt są na bieżąco usuwane i nie są składowane na terenie nieruchomości,
2) pomieszczenia, w których prowadzi się chów zwierząt gospodarskich oraz urządzenia służące temu celowi są na bieżąco sprzątane i utrzymywane w wymaganym stanie sanitarnym, technicznym i estetycznym oraz zabezpieczone przed gromadzeniem się owadów i gryzoni,
3) uniemożliwione jest wydostawanie się zwierząt z pomieszczeń przeznaczonych do ich utrzymania, a w szczególności ich przedostawanie się na teren sąsiednich posesji,
2. Zakazuje się utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach zajętych przez instytucje użyteczności publicznej oraz punkty handlowe.
ROZDZIAŁ 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
§10.
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowy budynkami mieszkalnymi,
2) zabudowy obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa bądź przechowywania produktów rolno – spożywczych,
3) na których prowadzony jest chów zwierząt gospodarskich;
2. Deratyzację należy przeprowadzać na terenie nieruchomości, o której mowa w ust 1 raz w roku w terminie od 1 do 31 października oraz w każdym przypadku wystąpienia gryzoni.