PROTOKÓŁ NR III/VII/2017 Z XXV SESJI RADY GMINY BRANIEWO ZWOŁANEJ DNIA 24 LUTEGO 2017 ROKU W SALI KONFERENCYJNEJ URZĘDU GMINY BRANIEWO
Informacje dodatkowe:
AD.1
Otwarcia Obrad XXV Sesji Rady Gminy Braniewo dokonał Przewodniczący Rady Gminy Pan Sergiusz Kaliszuk o godzinie 10:00.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: otwieram obrady XXV Sesji Rady Gminy Braniewo dnia 24 lutego 2017 r. Stwierdzam prawomocność sesji, na 15 Radnych obecnych jest 14 – sesja jest prawomocna. (Nieobecna była Radna Anna Jastrzębska).
Przewodniczący przywitał wszystkich przybyłych.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: witam serdecznie gościa Dyrektora Naczelnego Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu Pana Cezarego Terecha, witam Radnych, Sołtysów, Pana Wójta, Panią Skarbnik, Pana Sekretarza, kierowników podległych jednostek, przedstawicieli Straży Granicznej oraz Policji oraz pracowników urzędu.
Listy obecności Radnych i Sołtysów wraz z zaproszeniem na sesję i usprawiedliwieniem Radnej Anny Jastrzębskiej stanowią załączniki 1-4 do niniejszego protokołu.
AD.2
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do przedstawienia i przyjęcia porządku obrad – nastąpiło odczytanie porządku obrad przez Przewodniczącego Rady.
Porządek obrad został przyjęty 14 głosami „za”.
Porządek obrad stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
AD.3
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 3, są to informacje przedstawicieli współpracujących z Gminą. Bardzo proszę o zabranie głosu Pana Dyrektora.
Pana Cezary Terech, przekazał informacje o bieżącej działalności jednostki oraz omówił problem nurtujący wielu rolników, mianowicie szkodliwe działanie bobrów.
Wyjaśnił, że populacja bobra zasiedlająca tereny chronione wałami oraz grunty użytkowane rolniczo powoduje ryzyko powstania lokalnych powodzi oraz znaczne straty w rolnictwie. Dyrektor wyjaśnił, że w celu wyeliminowania zagrożeń spowodowanych działalnością bobrów na bieżąco monitorowane są wały, cieki naturalne i kanały, szczególnie te już uszkodzone przez zwierzęta. Mimo cyklicznej zabudowy nor oraz rozbiórki tam są one ciągle odtwarzane, w związku z czym zagrożenie nie mija. Dyrektor Cezary Terech wspomniał również o problemie w walce z działalnością bobrów na rzekach granicznych mających swoje ujście do Obwodu Kaliningradzkiego m.in. rzeki Gołuba w naszej gminie, gdzie przetamowania bobrowe istnieją po stronie rosyjskiej, a cofka sięga w głąb terytorium Polski podtapiając przyległe grunty.
Dyrektor Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych poinformował, że zabezpieczanie korpusów wałów poprzez zabudowę nor, zabijanie palisady, wycinanie zakrzaczeń stanowiących pokarm dla bobrów oraz odstrzały przyczyniły się są doraźnego zabezpieczenia urządzeń oraz spowodowały przesiedlanie się bobrów. Problem jednak powraca i ciężko jest nad nim zapanować.
Pan Dyrektor zachęcał do zapoznania się z Zarządzeniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie z dnia 22 września 2016 r w sprawie zezwolenia na czynności podlegające zakazom w stosunku do bobra europejskiego. Zarządzenie w latach 2017-2022 zezwala na niszczenie, uszkadzanie lub usuwanie tam wybudowanych przez bobra na ciekach zlokalizowanych na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Powyższe czynności mogą być wykonywane w określonych zarządzeniem terminach.
Przy wypowiedzi Dyrektora Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych głos zabierali również Radny Dominik Kunc oraz Zdzisław Piegdoń. Dyskutowali na temat szkód wyrządzanych przez bobry oraz o trudnościach w ich odstrzale i utylizacji.
AD.4
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję Panu Dyrektorowi za zabranie głosu. Nie widzę więcej chętnych. Przejdziemy, zatem do realizacji punktu 4, jest to informacja Przewodniczącego Rady Gminy z prac w okresie między sesjami. W okresie między sesjami odbyły się 3 komisje. Komisja rolnictwa i gospodarki komunalnej, Komisja oświaty, sportu, kultury i turystyki oraz Komisja budżetu i finansów, które opiniowały projekty uchwał na dzisiejszą sesję. Do Rady Gminy wpłynęło sprawozdanie z działalności Komendy Powiatowej Policji w Braniewie. Zachęcam do zapoznania się ze statystykami, które zostały w nim przedstawione. Dziękuję.
AD.5
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: kolejnym punktem jest informacja Wójta Gminy z prac w okresie między sesjami. Proszę Pana Wójta o przedstawienie sprawozdania.
Wójt: witam wszystkich Państwa, w szczególności Dyrektora Naczelnego Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu Pana Cezarego Terecha. Dziękuję za przybliżenia nam zadań, jakie realizuje jednostka oraz informacje na temat szkód wyrządzanych przez bobry.
W tym miejscu Wójt zaproponował organizację spotkania rolników z przedstawicielami Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Elblągu, w celu szerszego poruszenia problemu związanego ze szkodami wyrządzanymi przez bobry.
Następnie Wójt przedstawił zadania realizowane w okresie międzysesyjnym:
Wójt Tomasz Sielicki:
Złożyliśmy wniosek na dofinansowanie termomodernizacji Zespołu Szkół w Lipowinie.
Rozstrzygnięty został przetarg na zakup pojazdu dla OSP.
Przystępujemy do opracowania Lokalnego Planu Rewitalizacji Gminy – bezpośrednio po sesji odbędą się konsultacje, a 2 marca z przedsiębiorcami i rolnikami. Uchwalenie takiego planu pozwoli na zdobycie dodatkowych punktów w konkursach na pozyskanie środków unijnych.
Uczestniczyłem w spotkaniu z Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej w Warszawie.
Pracownik uczestniczył w zebraniu sprawozdawczym Komendy Powiatowej Policji w Braniewie.
Uczestniczyłem w spotkaniach w Urzędzie Marszałkowskim dotyczących złożenia wniosku na dofinansowanie.
Uczestniczyłem w spotkaniu z przedstawicielami Agencji Nieruchomości Rolnych w sprawie budowy stacji uzdatniania wody w Szylenach. Od dwóch lat trwają zabiegi w tej sprawie. Inwestycję wykona Agencja Nieruchomości Rolnych po uprzednim przygotowaniu dokumentacji przez Gminę. Do tego potrzeba jeszcze wykonać odrolnienie gruntów, co jest z związane z zabezpieczeniem odpowiednich środków. Koszt całej inwestycji to ponad 3 mln. zł. przy tym wkład gminy to koszt ok. 160 tys. zł.
Sekretarz uczestniczył w spotkaniu w Urzędzie Morskim w Gdyni w sprawie inwestycji realizowanych w Nowej Pasłęce oraz w spotkaniu ze Strażą Graniczną w sprawie plaży.
Sekretarz uczestniczył w spotkaniu, które odbyło się w Starostwie Powiatowym w Elblągu w sprawie powołania morskiego obszaru funkcjonalnego w woj. warm.-maz. (inicjatywa zrzeszająca samorządy, rozwój infrastruktury wodnej).
Gościliśmy przedstawicieli samorządu z Chorwacji.
Uczestniczyłem w Klubie Samorządowy PSL.
Uczestniczyłem w spotkaniu przedstawicielami Toruńskiego Parku Technologicznego i Centrum Innowacji i Transferu Technologii - UWM w Olsztynie. Rozmawialiśmy o możliwościach pozyskania inwestorów, zaprezentowałem ofertę naszej Gminy.
Uczestniczyłem w Walnym Zebraniu Braniewskiego Koła Polskiego Związku Wędkarskiego.
Na tym Wójt zakończył sprawozdanie.
AD.6
Przewodniczący Rady: dziękuję za przedstawienie sprawozdania. Przejdziemy do punktu 6, jest to projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych położonych w obrębie Bobrowiec. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Andrzej Wojtas: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Sekretarz Jakub Bornus: są to działki położone w Bobrowcu. Niedawno Wójt wypowiedział umowę dzierżawę firmie, która miała budować tam fabrykę. W umowie gmina miała zaznaczone, że jeżeli nic tam nie powstanie to konsekwencją będzie rozwiązanie umowy. Tak też czynimy. Zgłosił się kolejny inwestor, który planuje inwestycję na tych działkach. Ma być to hala montażowa niezbędna do prowadzenia obecnej działalności polegającej na produkcji szczotek. Inwestor chce wystąpić o środki unijne, dlatego prośba o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Na razie gminna nie chce pozbywać się ostatniej nieruchomości pod tego typu budowę. Oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości ma na celu wyegzekwowanie od przyszłego użytkownika realizacji inwestycji. W przypadku nie wywiązania się z warunków umowy będzie można wystąpić jej rozwiązanie. Dzierżawca zostanie wyłoniony w drodze przetargu.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję, jeżeli nie ma pytań przejdziemy do uchwały Nr 13/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych położonych w obrębie Bobrowiec– odczytanie uchwały.
Kto jest za przyjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 14 głosami „za” uchwała została przyjęta.
Uchwała nr 13/VII/2017 stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
AD.7
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 7, jest to projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie w trybie bezprzetargowym kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w obrębie Zawierz na okres dłuższy niż 3 lata. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Andrzej Wojtas: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Sekretarz wyjaśnił, że dotychczasowemu dzierżawcy minął 3 letni okres dzierżawy w związku z czym złożył wniosek o przedłużenie umowy. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami wydzierżawienie na okres dłuższy niż 3 lata i zawarcie umowy w trybie bezprzetargowym wymaga zgody Rady Gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję, jeżeli nie ma pytań przejdziemy do uchwały nr 14/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie w trybie bezprzetargowym kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w obrębie Zawierz na okres dłuższy niż 3 lata – odczytanie uchwały.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, 13 głosów „za”. Kto jest przeciw? 0 głosów. Kto się wstrzymał? 1 głos „wstrzymujący się”. Uchwała została podjęta.
Uchwała nr 14/VII/2017 stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
AD.8
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 8, jest to projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie w trybie bezprzetargowym kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w obrębie Wola Lipowska na okres dłuższy niż 3 lata. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Andrzej Wojtas: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Sekretarz Jakub Bornus: sytuacja analogiczna jak przy poprzedniej uchwale. Dotychczasowemu dzierżawcy minął 3 letni okres dzierżawy w związku z czym złożył wniosek o przedłużenie umowy. Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami wydzierżawienie na okres dłuższy niż 3 lata i zawarcie umowy dzierżawy w trybie bezprzetargowym wymaga zgody Rady Gminy. Działka jest położona w kierunku Kiers.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję, jeżeli nie ma pytań, przejdziemy do uchwały nr 15/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie w trybie bezprzetargowym kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości gruntowej położonej w obrębie Wola Lipowska na okres dłuższy niż 3 lata - odczytanie uchwały.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 14 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 15/VII/2017 stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
Tutaj wywiązała się dyskusja na temat wycinki drzew w Lipowinie prowadzonej przez jednego z przedsiębiorców.
Sekretarz wyjaśnił, że w związku z nowymi przepisami dotyczącymi wycinki drzew na swojej posesji nie jest wymagane zezwolenie.
Ponadto, zaznaczył, że nikt nie jest w stanie kontrolować czy drzewa są wycinanie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą czy nie.
AD.9
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 9, jest to projekt uchwały w sprawie przystąpienia do opracowanie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Braniewo. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Andrzej Wojtas: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Sekretarz Jakub Bornus: Gmina nie posiada obowiązującego Studium, gdyż zostało uchylone przez sąd. Pamiętają Państwo, że było wiele skarg ze strony Stowarzyszenia Warmia Zdrój. Ostatecznie przyjęte poprzednio Studium było poprawne, sąd natomiast zarzucił uchybienia proceduralne. Wówczas podejmowana była także uchwała o odrzuceniu uwag do Studium i Rada zagłosowała nad tym całościowo. Sąd zauważył, że każda uwaga powinna być przegłosowana osobno. Dlatego została uchylona. Wójt przygotował uchwałę z prośbą o podjęcie, będzie to wyrażenia zgody na to, aby Wójt przystąpił do rozpoczęcia procedury w sprawie opracowania zmiany Studium.
Jest to ważny dokument wyznaczający kierunki rozwoju Gminy. Opiniowany będzie przez wiele instytucji. Na pewno odbędą się konsultacje, na których będzie można zgłaszać uwagi.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję za wyjaśnienie. Jeżeli nie ma pytań przejdziemy do uchwały nr 16/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie przystąpienia do opracowanie zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Braniewo – odczytanie uchwały.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 14 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 16/VII/2017 stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
AD.10
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję, przejdziemy do punktu 10, jest to projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia do realizacji projektu „Rozwój wysokiej jakości usług społecznych w gminach Braniewo i Frombork” i zabezpieczenia środków na realizację projektu „Rozwój wysokiej jakości usług społecznych w gminach Braniewo i Frombork” realizowanego w ramach Osi priorytetowej RPWM.11.00.00 Włączenie społeczne, Działanie RPWM.11.02.00 „Ułatwienie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym”, Poddziałanie RPWM.11.02.03 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym – projekty konkursowe. Jakie jest stanowisko komisji?
Przewodnicząca Komisji ds. oświaty, sportu, kultury i turystyki Katarzyna Czyż: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Pani Małgorzata Wojtas wyjaśniła, że projekt obejmuje poradnictwo specjalistyczne, wsparcie psychologiczne, wsparcie asystentów rodziny, prace socjalną, realizację warsztatów, animację lokalną, wyjazdy i warsztaty dla młodzieży oraz pikniki rodzinne. Celem projektu jest poprawa jakości życia mieszkańców, integracja ze środowiskiem oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych.
Dodała, że organizacja pozarządowa, aby zrealizować duży projekt musi współpracować z innymi jednostkami, które będą partnerami w projekcie. Przedstawione zadanie realizowane będzie we współpracy z Federacją FOSA oraz Gminą Frombork.
Gmina Braniewo wytypuje 120 osób, które skorzystają z projektu w ciągu dwóch lat.
W ramach projektu zatrudniony będzie również pracownik socjalny. Całkowity wkład Gminy do projektu będzie miał odzwierciedlenie w zaplanowanej pomocy w postaci zasiłków wypłacanych przez GOPS.
Radna Ewa Kazimierczuk: Panie Przewodniczący wnioskuję, żeby nie odczytywać uchwały w całości.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: kto jest za tym, żeby nie odczytywać uchwały w całości? Dziękuję, 14 głosów „za”. Przejdziemy do uchwały nr 17/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zatwierdzenia do realizacji projektu „Rozwój wysokiej jakości usług społecznych w gminach Braniewo i Frombork” i zabezpieczenia środków na realizację projektu „Rozwój wysokiej jakości usług społecznych w gminach Braniewo i Frombork” realizowanego w ramach Osi priorytetowej RPWM.11.00.00 Włączenie społeczne, Działanie RPWM.11.02.00 „Ułatwienie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym”, Poddziałanie RPWM.11.02.03 Ułatwienie dostępu do usług społecznych, w tym integracja ze środowiskiem lokalnym – projekty konkursowe.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 14 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 17/VII/2017 stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
AD.11
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: ogłaszam 15 minutową przerwę.
Godzina 10:10-10:25.
AD.12
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: wznawiamy obrady po przerwie. Zwolnił się Radny Paweł Szakiewicz. Obradujemy teraz w składzie 13-osobowym. Pożegnaliśmy również Pana Dyrektora.Przejdziemy do punktu 12, jest to projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych udzielających schronienia osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym z terenu Gminy Braniewo. Jakie jest stanowisko komisji?
Przewodnicząca Komisji ds. oświaty, sportu, kultury i turystyki Katarzyna Czyż: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Ponownie głos zabrał Pani Małgorzata Wojtas, która wyjaśniła, że udzielenie schronienia osobom tego pozbawionym jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym. Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej udzielenie schronienia następuje przez przyznanie tymczasowego miejsca w noclegowni albo w schronisku dla osób bezdomnych i innych miejscach do tego przeznaczonych.
Na terenie Gminy Braniewo brak jest placówek udzielających schronienie, dlatego osoby umieszcza się w placówkach znajdujących się jak najbliżej Gminy Braniewo, które w danej chwili mają wolne miejsca.
Podstawą do niniejszego projektu uchwały jest art. 97 ust. 5 ustawy o pomocy społecznej, który stanowi, że rada powiatu lub rada gminy w drodze uchwały ustala, w zakresie zadań własnych, szczegółowe zasady ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych.
Radna Ewa Kazimierczuk: Panie Przewodniczący wnioskuję, żeby nie odczytywać uchwały w całości.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: kto jest za tym, żeby nie odczytywać uchwały w całości? Dziękuję, 14 głosów „za”. Przejdziemy do uchwały nr 18/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych udzielających schronienia osobom tego pozbawionym, w tym osobom bezdomnym z terenu Gminy Braniewo.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 13 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 18/VII/2017 stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
AD.13
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 13, a jest to projekt uchwały w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Braniewo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2017 rok. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodnicząca Komisji ds. oświaty, sportu, kultury i turystyki Katarzyna Czyż: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Głos zabrał Sekretarz Jakub Bornus, który wyjaśnił, że poprzednio uchwalony program został uchylony przez Wojewodę. Otrzymaliśmy wytyczne, co do brzmienia uchwały i według tego został przygotowany kolejny projekt. W odniesieniu do poprzedniego planu zmienił się rozdział V dotyczący form współpracy z organizacjami pozarządowym. W ostatniej uchwale nie zawarliśmy wszystkich form określonych w ustawi, teraz to prostujemy.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję, jeżeli nie ma pytań przejdziemy do uchwały nr 19/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie przyjęcia programu współpracy Gminy Braniewo z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2017 rok. – odczytanie uchwały.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 13 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 19/VII/2017 stanowi załącznik nr 12 do niniejszego protokołu.
AD.14
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 14. Jest to projekt uchwały w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodnicząca Komisji ds. oświaty, sportu, kultury i turystyki Katarzyna Czyż: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie.
Sekretarz wyjaśnił, że Gmina Braniewo zawiera niezbędne zmiany stanowiące konsekwencję wprowadzenia nowego ustroju szkolnego. Niniejszy projekt uchwały zakłada zachowanie dotychczasowej sieci szkół i ich obwodów oraz przeprowadzenie tylko takich zmian, które wynikają wprost z ustawy:
dotychczasowe szkoły podstawowe sześcioletnie stają się szkołami ośmioletnimi (dotyczy Szkoły Podstawowej w Lipowinie, Szkoły Filialnej w Szylenach Szkoły Podstawowej w Lipowinie),
szkoła filialna podporządkowana organizacyjnie dotychczasowej sześcioletniej szkole podstawowej staje się szkołą filialną podporządkowaną organizacyjnie ośmioletniej szkole podstawowej, obejmującą strukturą organizacyjną te same klasy szkoły podstawowej (dotyczy Szkoły Filialnej w Szylenach Szkoły Podstawowej w Lipowinie),
nie przeprowadza się postępowania rekrutacyjnego do klasy pierwszej dotychczasowego gimnazjum;
za dzień zakończenia działalności dotychczasowego gimnazjum uznaje się dzień 31 sierpnia 2017 roku (dotyczy Gimnazjum w Lipowinie).
Zespół Szkół w Lipowinie, w skład którego wchodzi dotychczasowa sześcioletnia Szkoła
Podstawowa w Lipowinie ze szkołą filialną w Szylenach oraz dotychczasowe
Gimnazjum w Lipowinie, staje się ośmioletnią szkołą podstawową.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: co w sytuacji jeżeli samorząd nie podejmie takiej uchwały?
Sekretarz Jakub Bornus: jest to obowiązek ustawowy. Jeżeli Rada Gminy nie podejmie takiej uchwały to przyjdzie wezwanie od Wojewody, a jeżeli się nie dostosujemy to Wojewoda sam wyda decyzję w tej sprawie.
Mecenas Andrzej Grudziński: teoretycznie Rady Gminy nie można zobowiązać do podjęcia uchwały, ale w tej sytuacji będzie tak jak wyjaśnił Sekretarz.
Radna Ewa Kazimierczuk: Panie Przewodniczący wnioskuję, żeby nie odczytywać uchwały w całości.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: kto jest za tym, żeby nie odczytywać uchwały w całości? Dziękuję, 13 głosów „za”. Przejdziemy do uchwały nr 20/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie projektu dostosowania sieci szkół podstawowych i gimnazjów do nowego ustroju szkolnego.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? 7 głosów „za” . Kto jest przeciw? 2 głosy „przeciw”. Kto się wstrzymał? 4 głosy „wstrzymujące się”. Dziękuję, uchwała została podjęta.
Uchwała nr 20/VII/2017 stanowi załącznik nr 13 do niniejszego protokołu.
AD.15
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 15, jest to projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 111/VII/2016 Rady Gminy Braniewo z dnia 21 grudnia 2016 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Braniewo na lata 2017-2025. Proszę o stanowisko komisji.
W związku z nieobecnością Przewodniczącego Komisji Radnego Pawła Szakiewicza, pozostali obecni członkowi poinformowali o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.
Pani Skarbnik wyjaśniła, że dokonując zmian w budżecie, często dokonuje się także zmian w wieloletniej prognozie finansowej. W związku z tym może to spowodować zachwianie wskaźników. Jak do tej pory wskaźniki są w normie. Zaplanowany jest kredyt, ale będzie on wzięty tylko w razie potrzeby. Na razie nie ma takiej konieczności.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję, jeżeli nie ma pytań przejdziemy do uchwały nr 21/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zmiany uchwały Nr 111/VII/2016 Rady Gminy Braniewo z dnia 21 grudnia 2016 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Braniewo na lata 2017-2025 - odczytanie uchwały.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 13 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 21/VII/2017 stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
AD.16
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: przejdziemy do punktu 16, jest to projekt uchwały w sprawie zmian budżetu Gminy Braniewo na 2017 rok. Proszę o stanowisko komisji.
W związku z nieobecnością Przewodniczącego Komisji Radnego Pawła Szakiewicza, pozostali obecni członkowi poinformowali o pozytywnym zaopiniowaniu projektu uchwały.
Pani Skarbnik poinformowała, że następuje przesunięcie środków przeznaczonych na remont drogi osiedlowej w Młotecznie na remont drogi w Lipowinie. Jest to związane z tym, że droga w Młotecznie nie spełnia wszystkich warunków niezbędnych do uzyskania dofinasowania z Lokalnej Grupy Działania. W dalszym ciągu zakłada się remont drogi w Młotecznie i pozyskanie środków z budżetu województwa.
Następnie Pani Skarbnik poinformowała o pozostałych zimnach:
- przeniesienie środków na odszkodowania i koszty postępowania sądowego dla osób występujących o udostępnienie informacji publicznej,
- zwiększenie środków na zapłatę podatku od nieruchomości w kwocie 21 ty. zł. (Gmina sama sobie zapłaci podatek, ale takie są procedury),
- Gmina będzie zobowiązana wypłacić czternaste pensje dla nauczycieli w związku, z czym zabezpieczone zostają środki,
- nastąpiło zmniejszenie subwencji oświatowej o 50 tys. zł,
- nastąpiło zwiększenie dotacji na ośrodek wsparcia o kwotę 150 tys. zł.
- Wojewoda zmniejszył środki na wypłatę świadczenia 500+ oraz świadczenia alimentacyjnego,
- zwiększenie środków na odrolnienie gruntów pod budowę stacji uzdatniania wody w Szylenach, będzie to koszt około 40 tys. zł.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję za wyjaśnienie. Czy są jakieś pytania, co do zmian budżetu?
Radna Ewa Kazimierczuk: Panie Przewodniczący wnioskuję, żeby nie odczytywać uchwały w całości.
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: kto jest za tym, żeby nie odczytywać uchwały w całości? Dziękuję, 13 głosów „za”. Przejdziemy do uchwały nr 22/VII/2017 Rady Gminy Braniewo z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zmian budżetu Gminy Braniewo na 2017 rok.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję, jednogłośnie 13 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 22/VII/2017 stanowi załącznik nr 15 do niniejszego protokołu.
AD. 17
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: w punkcie 17 mamy zapytania i wolne wnioski. Proszę bardzo, kto z Państwa chciałby zabrać głos?
Radny Zdzisław Piegdoń: proszę o przeniesienie przystanku w Podleśnym. Teraz nikt z niego nie korzysta, bo za daleko stoi. I proszę jeszcze o podcięcie pielęgnacyjne drzew przy blokach w Młotecznie.
Wójt Tomasz Sielicki: proszę to zgłosić do pracownika, który przeprowadzi oględziny i ewentualnie zleci.
Radna Anetta Babik poprosiła o zgłoszenie do Starostwa kolejnych przystanków.
Sekretarz wyjaśnił, że w Starostwie trwają procedury w związku z ustalaniem przystanków.
Następnie głos zabrał Sołtys Zakrzewca Pan Krzysztof Łacman. Poinformował, że złożył wniosek o przycięcie kasztanowca oraz gałęzi nad jezdnią w miejscowości Zakrzewiec, ponieważ stanowi ono zagrożenie podczas wiatrów, gdyż jest spróchniałe. Poinformował także o złym stanie melioracji w Zakrzewcu, przez co zalewana jest posesja jednego z mieszkańców. Zwrócił się także z wnioskiem o naprawę drogi dojazdowej do posesji Zakrzewiec 1, której zły stan utrudnia dojazd do posesji. droga jest niszczona przez ciężki sprzęt rolniczy.
Wójt wytłumaczył, że wiele dróg gminnych wymaga naprawy po zimie. Jak tylko pogoda się poprawi i nie będzie błota na drogach to rozpoczną się drobne naprawy.
Sołtys Krzysztof Łacman wspomniał, że w drodze przebiegają tory kolejowe, ale prawdopodobnie nie ma szans na to aby kolej dołożyła się do remontu. Zadeklarował również, że podejmie rozmowy w tej sprawie, wówczas, gdy Gmina także będzie posiadała środki na ten cel.
Głos zabrała Sołtys Jolanta sadowska, która nadmieniła, że wiele dróg jest w złym stanie. Dzieci w Goleszewie chodzą po błocie na odcinku 2 km.
Sołtys Krzysztof Łacman, że nie może ludzi zbywać zdawkowymi informacjami i obiecywaniem, ze coś zostanie zrobione.
Wójt odpowiedział, że rolą Sołtysa jest wysłuchanie próśb mieszkańców i pomoc, ale trzeba brać wszystkie aspekty pod uwagę i przedstawiać racjonalne pomysły. W pierwszej kolejności realizowane są niezbędne potrzeby, ponieważ Gmina nie posiada środków, żeby wszystko zrobić. Ale dąży do tego, sukcesywnie m.in. naprawiać drogi.
Następnie głos zabrał Sołtys Krzysztof Antoniak, który poprosił o naprawę drogi na kolonii Bobrowiec, w kierunku nowo wybudowanych domów jednorodzinnych.
Wójt potwierdził, ze drogi będą naprawiane, gdy pogoda się poprawi. Realizacja tych zadań przy zbyt mokrym podłożu nie ma sensu, gdyż znów szybko powstanie błoto i koleiny.
Następnie wywiązała się dyskusja na temat mieszkańców Bobrowca, którzy będą mieli kłopot z dojazdem do swoich posesji, gdy jeden z właścicieli sprzeda swoja działkę.
Powtórnie głos zabrał Sołtys Krzysztof Antoniak, który poinformował, że jest oferta na wycinkę drzew w Świętochowie. Jest to kwota 1500 zł.
W dalszej kolejności głos zabrała Sołtys Lila Zawieska, która przypomniał, że w Zgodzie rośnie spróchniały kasztanowiec, który zagraża życiu w związku z czy prosi o jego usunięcie.
Sekretarz podjął dyskusję, pytając na czyim gruncie drzewo rośnie. Poinformował, że jeżeli na gruncie wspólnoty, to ona powinna się tym zająć. Wtedy nie będzie wymagane zezwolenie.
Następnie Sołtys Lila Zawieska poprosiła jeszcze o remont drogi w Zgodzi biegnącej koło sklepu, ponieważ zły stan nawierzchni utrudnia uniemożliwia poruszanie się po tej drodze.
W dalszej kolejności Sołtysa Maria Zieniewicz-Tatar zwoziła się z prośba do wójta o podjęcie rozmów na temat odcinak drogi pomiędzy gminą Braniewo a Miastem Braniewem. Jest to odcinek sporny i żadna gmina nie podejmuje się jego remontu. Stan tej drogi jest tragiczny i poruszanie się nim jest bardzo uciążliwe.
Wójt wyjaśnił, że podejmował już rozmowy na ten temat z władzami miasta. Gmina nawet użyczyła równiarki, ale w dalszym ciągu nie ma porozumienia w tej sprawie. Wójt zadeklarował, ze nadal będzie interweniował w tej sprawie.
Następnie głos zabrał Sołtys Grzegorz Czyż, który poprosił o wyrównanie drogi w Świętochowie koło przystanku, ponieważ autobus ma problemy z zawracanie.
Wójt odnotował zgłoszenia dotyczące potrzeb remontowych dróg.
Sołtys Jerzy Właszynowicz skierował słowa podziękowania w stronę Wójta i pracowników urzędu odpowiedzialnych za utylizację odpadów, za szybką interwencję i zajęcie się sprawa porzuconych odpadów w miejscowości Krzewno.
Sekretarz kontynuując temat wyjaśnił, że w Krzewnie zostały podrzucone odpady pochodzące z rozbiórki samochodów. Gmina pokryła koszty utylizacji w wysokości 2000 tys. zł.Tak się złożyło, że w tym miejscu znalezione zostały dokumenty i na tej podstawie policja ustali kto podrzucił te rzeczy,.
AD.18
Przewodniczący Rady Sergiusz Kaliszuk: dziękuję, jeżeli nie ma więcej chętnych do zabrania głosu to przejdziemy do przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji. Protokół był dostępny w sekretariacie, można było się z nim zapoznać i wnieść uwagi. Jeżeli nie ma uwag to przegłosujemy.
Kto jest za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji? Dziękuję, jednogłośnie 13 głosami „za” protokół został przyjęty.
AD.19
Przewodniczący Rady Gminy Sergiusz Kaliszuk: dziękuję za przybycie, zamykam XXV sesję Rady Gminy Braniewo dnia 24 lutego 2017 roku.
Sesja Rady Gminy zakończyła się o godzinie 12:00.
Protokół sporządziła: Anna Kapusta