Wersja obowiązująca z dnia

Protokół z sesji

Informacje dodatkowe:

OR.0002.8.2013.AK
                                                       PROTOKÓŁ NR VIII/VI/2013
Z XXXII SESJI RADY GMINY BRANIEWO
ODBYTEJ W DNIU 27 WRZEŚNIA 2013 ROKU
W SALI KONFERENCYJNEJ URZĘDU GMINY BRANIEWO
 
AD.1
Otwarcia Obrad XXXII Sesji Rady Gminy Braniewo dokonał Przewodniczący Rady Gminy Pan Roman Ruksztełło o godzinie 10:00.
Przewodniczący Rady: otwieram obrady XXXII Sesji Rady Gminy Braniewo dnia 27 września 2013 r. Stwierdzam prawomocność sesji, na 15 Radnych obecnych jest 15 – sesja jest prawomocna.
Listy obecności Radnych i Sołtysów wraz z zaproszeniem na Sesję stanowią załączniki 1-3 do niniejszego protokołu.
W sesji brali udział także Wójt, Sekretarz, Skarbnik Gminy, Kierownik biura terenowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa pan Henryk Bakinowski, dzielnicowa gminy Braniewo oraz przedstawiciel Straży Granicznej.
AD.2
Przewodniczący Rady: przejdziemy do przedstawienia i przyjęcia porządku obrad - odczytanie porządku obrad przez Przewodniczącego Rady.
Radny Jan Stefanowicz: panie Przewodniczący chciałbym wprowadzić do porządku obrad projekt uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Gminy Braniewo - Henryka Bartoska.
Radny Bogusław Waszczeniuk: a ja chciałbym wnieść, żeby tego nie wprowadzać do porządku obrad, bo nie mamy wszystkich informacji. Doszły mnie takie informacje, że jest jeszcze inny właściciel działki.
Przewodniczący Rady: proszę Państwa, sprawę już znamy od kilku miesięcy. Myślę, że wszelkie fakty są znane. Proszę bardzo kto jest za tym, żeby do porządku obrad wprowadzić tę uchwałę?   13 głosów „za”. Kto jest przeciw? 0 głosów „przeciw”. Kto się wstrzymał? 2 głosy „wstrzymujące się”.
Dziękuję. W takim razie zaproponuję wprowadzenie projektu uchwały do porządku obrad   w punkcie 8a oraz wprowadzenie przerwy 15 minutowej po punkcie 8. Przegłosujmy porządek obrad po tych zmianach.
Kto jest za? 13 głosów „za”.Kto jest przeciw? 0 głosów „przeciw”. Kto się wstrzymał? 2 głosy „wstrzymujące się”. Porządek obrad po zmianach został przyjęty.
 Porządek obrad stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
AD.3
 Przewodniczący Rady: przejdziemy do punktu 3, są to informacje przedstawicieli współpracujących z gminą. Proszę panią dzielnicową o zabranie głosu.
Dzielnicowa przedstawiła się i poruszyła dwa istotne problemy. Na początku zaapelowała do wszystkich, aby przekazywali mieszkańcom gminy prośbę o oznakowanie swoich posesji numerami, gdyż jest problem z dojazdem funkcjonariuszy oraz innych służb, szczególnie w nocy. Następnie poruszyła też problem zwierząt znajdujących się na posesjach w szczególności psów, które także utrudniają pracę funkcjonariuszom.
 Sołtys Andrzej Jarzębski: czy można panią dzielnicową na zebranie sołeckie zaprosić?
 Dzielnicowa: tak oczywiście, jeżeli czas i obowiązki pozwolą to będę uczestniczyła.
Na zakończenie dzielnicowa podała numer kontaktowy.
Przewodniczący Rady: dziękuję, jeżeli nie ma pytań to może głos zabierze pan Kierownik?
 Kierownik ARiMR Henryk Bakinowski: witam wszystkich Państwa, na początku chciałbym bardzo przeprosić, że już tak dawno nie uczestniczyłem w Sesji Rady. Obowiązki nie pozwalały.
Następnie Kierownik poinformował, że kończy się kontrola wniosków obszarowych uczulając rolników na ciągle występujące, te same błędy w wypełnianych wnioskach. Wspomniał także, że tworzony jest program dopłat na lata 2014-2020, który musi być zatwierdzony przez parlament Europejski.
Sołtys Ewa Korbus: mam pytanie czy jest jakaś pomoc za straty poniesione w gospodarstwach po gradobiciach?
Henryk Bakinowski: tak, jest to rekompensata w kwocie 100 zł od hektara. Wpłynęło już kilka takich wniosków. Ostateczny termin składania to 30 wrzesień. Do wniosku należy dołączyć protokół szacowania strat, wypełniony formularz i jak były polisy ubezpieczeniowy to także.
AD.4
 Przewodniczący Rady: dziękuję, jeżeli nie ma pytań i więcej chętnych do zabrania głosu przejdziemy do realizacji punktu 4 , jest to informacja Przewodniczącego Rady z prac w okresie między sesjami.
 W okresie między sesjami odbyły się 2 komisje. Komisja rolnictwa i gospodarki komunalnej oraz Komisja ds. budżetu i finansów. Dziękuję.
AD.5
Przewodniczący Rady: kolejnym punktem jest informacja Wójta z prac w okresie między sesjami. Proszę Pana Wójta o zabranie głosu.
Wójt przystąpił do sprawozdania:
 -        trwają zebrania sołeckie podczas których omawiamy wiele bieżących spraw, także związanych z funkcjonowaniem budżetu gminy,
-        zakończono remont mostu w Zwierzu,
-        zakończono remont budynku socjalnego w Bemowiźnie, czekamy na pozwolenie na użytkowanie,
-        odbyło się spotkanie integracyjne w ramach projektu podnoszenia kwalifikacji mieszkańców Gronówka,
-        na prośby rolników zorganizowałem spotkanie z prezesem ELEWARU, podczas którego rolnicy wymienili doświadczenia,
-        odbyło się spotkanie z prezesem Energa Oświetlenie, na którym została omówiona spłata zaległych zobowiązań z tytułu kosztów oświetlenia, zaległości dotyczą niefakturowanych do tej pory punktów oświetleniowych na terenie gminy. W ramach zadośćuczynienia Energa zobowiązała się do wykonania dodatkowego oświetlenia na terenie gminy na własny koszt,
-         odbyło się podpisanie umowy na refundację remontu mieszkań przejmowanych od ANR,
-        odbyło się potkanie w Elblągu w sprawie promocji i rozwoju turystyki w obszarze Zalewu Wiślanego,
-        Elbląski Obszar Funkcjonalny (nowy trend w pozyskiwaniu środków unijnych),
-        odbyły się dożynki gminne w Żelaznej Górze i dożynki powiatowe w Braniewie, mieliśmy swoje stoisko na dożynkach powiatowych i zajęliśmy I miejsce, dziękuje panu Pawłowi Szakiewiczowi za zaangażowanie,
-        na zakończenie sprawozdania Wójt wspomniał o powstających na terenie gminy wiatach ekologicznych.
 AD.6
Przewodniczący Rady: przejdziemy do punktu 6 jest to projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości położonej w obrębie Szyleny. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Sergiusz Kaliszuk: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie 6 głosami „za”.
Sekretarz: jest to lokal mieszkalny w Brzeszczynach. Najemca zadecydował się go wykupić. Sprzedaż nastąpi z udzieleniem 99% bonifikaty. Wójt wnioskuje do Rady o możliwość sprzedaży tego mieszkania.
Przewodniczący Rady: jeżeli nie ma pytań przejdziemy do uchwały nr 62/VI/2013 Rady Gminy Braniewo z dnia 27 września 2013 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości położonej w obrębie Szyleny – odczytanie uchwały.
 Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję 15 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 62/VI/2013, co stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
AD.7
 Przewodniczący Rady: przejdziemy do punktu 7 , jest to projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na okres dłuższy niż 3 lata w trybie bezprzetargowym kolejnej umowy najmu lokalu użytkowego znajdującego się w budynku posadowionym na nieruchomości położonej  w Lipowinie 7, dla której Sąd Rejonowy w Braniewie prowadzi księgę wieczystą o numerze         KW EL1B/00018646/9. Proszę o stanowisko komisji.
 Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Sergiusz Kaliszuk: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie 6 głosami „za”.
Sekretarz: jest to ośrodek zdrowia w Lipowinie. Spółka „Nasz Lekarz” złożyła wniosek  o przedłużenie umowy najmu lokalu użytkowego na okres 5 lat. Obecna umowa wygasa 30.10.2013 r. Na zawarcie umowy w trybie bezprzetargowym na okres dłuższy niż 3 lata wymagana jest zgoda Rady Gminy. Obecnie nikt inny nie złożył wniosku o wydzierżawienie tego lokalu.
Przewodniczący Rady:  jeżeli nie ma pytań, przejdziemy do uchwały nr 63/VI/2013 Rady Gminy Braniewo z dnia 27 września 2013 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie na okres dłuższy niż 3 lata w trybie bezprzetargowym kolejnej umowy najmu lokalu użytkowego znajdującego się w budynku posadowionym na nieruchomości położonej w Lipowinie 7, dla której Sąd Rejonowy w Braniewie prowadzi księgę wieczystą o numerze KW EL1B/00018646/9.
 
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję 15 głosami „za” uchwała została podjęta.
 Uchwała nr 63/VI/2013, co stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
AD.8
Przewodniczący Rady: przejdziemy do punktu 8 , jest to projekt uchwały w sprawie ustanowienia zespołu przyrodniczo-krajobrazowego o nazwie „Nasze Rusy” na terenie działek położonych w obrębie Rusy na terenie gminy Braniewo. Proszę o stanowisko komisji.
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Sergiusz Kaliszuk: projekt uchwały komisja zaopiniowała negatywnie 4 głosami „przeciw” przy 1 głosie „wstrzymującym się”. Jeden członek komisji nie brał udziału w głosowaniu, gdyż pochodzi z tamtego terenu i nie chce zajmować stanowiska w tej sprawie.
Przewodniczący Rady: może poproszę jeszcze o wyjaśnienie czego dotyczy uchwała.
Sekretarz: 20 czerwca tego roku wpłynął wniosek Stowarzyszenia „Warmia Zdrój” o utworzenie zespołu krajobrazowo-przyrodniczego na wskazanych dzikach położonych w obrębie Rusy. We wniosku zostały ujęte zakazy jakie chcieliby wprowadzić na wskazanym terenie. Wójt w odpowiedzi na wniosek przygotował projekt uchwały, ponieważ to Rada decyduje o utworzeniu takiego zespołu. Zgodnie z prawem projekt uchwały wymaga uzgodnienia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Kilka dni temu wpłynęła taka opinia, w której Dyrekcja ocenia utworzenie zespołu negatywnie.
Następnie Sekretarz odczytał opinię RDOŚ. Wywiązała się dyskusja.
Sekretarz: nikt nie ma nic przeciwko utworzeniu takiego zespołu, ale w tym wniosku postawione cele są zbyt ogólnikowe, a stanowisko nie zostało poparte materiałami dowodowymi. Stąd też pewnie negatywna opinia RDOŚ.
Radny Bogusław Waszczeniuk: trzeba to głębiej zbadać.
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Sergiusz Kaliszuk: stanowisko komisji jest takie, żeby nie podejmować tej uchwały. Wnioskodawcy nie ujęli w wykazie swoich działek, a tak rygorystyczne zakazy blokują innych przedsiębiorców. Tak też nie może być. Można się jeszcze pochylić nad tą uchwałą, ale jak stowarzyszenie trochę inaczej to przedstawi.
Przewodniczący Rady: dziękuję, przejdziemy do głosowania.
 Radny Sergiusz Kaliszuk: panie Przewodniczący wnioskuję żeby nie czytać całej uchwały.
Przewodniczący Rady: kto jest za tym żeby nie czytać całej uchwały? Dziękuję 15 głosów „za”.
Uchwała 64/VI/2013 Rady Gminy Braniewo z dnia 27 września 2013 r. w sprawie ustanowienia zespołu przyrodniczo-krajobrazowego o nazwie „Nasze Rusy” na terenie działek położonych    w obrębie Rusy na terenie gminy Braniewo.
Kto jest za podjęciem tej uchwały ? 0 głosów „za”. Kto jest przeciw? 12 głosów „przeciw” .
Kto się wstrzymał? 3 głosy „wstrzymujące się”. Uchwała nie została podjęta.
Zarządzam przerwę 15 minut.
 AD.8a
 Przewodniczący Rady: wznawiamy obrady po przerwie. Przejdziemy do projektu uchwały  w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Gminy Braniewo- Henryka Bartoska. Jakie jest stanowisko komisji?
Przewodniczący Komisji rolnictwa i gospodarki komunalnej Sergiusz Kaliszuk: komisja nie opiniowała. Projekt uchwały dopiero dziś wszyscy dostali i został wprowadzony do porządku obrad. Komisja zapoznała się tylko z pismem złożonym przez mieszkańców w sprawie wygaszenia mandatu radnemu.
Następnie głos zabrał Sekretarz. Odczytał uzasadnienie do uchwały oraz pismo Żuławskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych. Przedstawił załączniki do projektu uchwały w formie map, wypisów z rejestru gruntów oraz zdjęć, z których wynikało, że działki które użytkuje radny Bartosek są własnością gminy.
Przewodniczący Rady: może radny chciałby zabrać głos?
 Radny Henryk Bartosek: posiadam akt notarialny, że jestem właścicielem działki nr 112/1. Złożyłem wniosek do sądu o wyjaśnienie.
Przewodniczący Rady: a druga działka?
Radny Henryk Bartosek: ja z niej nie korzystam, to jest raptem kawałek. Może traktorzysta zahaczył kawałek jak orał.
Radny Bogusław Waszczeniuk: panie Przewodniczący czy wpłynęły jakieś pisma od pana Bartoska na wyjaśnienie sytuacji?
Przewodniczący Rady: tak wpłynęło pismo 27 września, może odczytam.
Pismo zawierało wyjaśnienie, iż radny posiada akt notarialny na działkę 112/1 obr. Nowa Pasłęka.
Sekretarz: Panie radny sprawa toczy się już długo. Ta działka, o której Pan mówi miała kiedyś inny numer. Jedną działkę pan kupił, a drugiej nie i obecnie ma ona nr 112/1 i stanowi własność gminy.
Przewodniczący Rady: Panie radny, a jeżeli chodzi o tę drugą działkę 35/1, były skargi, że nie dopuszcza pan pracowników Spółki PERIG do licznika?
Radny Henryk Bartosek: nie kłam Pan, jest tam dojazd i nikomu nie utrudniam. A działka  nr 112/1 to nie żadna droga tylko pastwisko, a sąd wyjaśni prawo własności.
Sekretarz: Panie Bartosek miał Pan czas na wyjaśnienia od stycznia. Był Pan wzywany do złożenia wyjaśnień, ale nie odbierał Pan korespondencji z urzędu. Mówi Pan o sądzie, ale dalej Pan nie wyjaśnił o co dokładnie do sądu Pan wystąpił.
Radny Henryk Bartosek: sąd ma wyjaśnić kto jest właścicielem działki, jest zakłamanie w tych numerach.
 Radny Śweirdzewski: z mapy rzeczywiście wynika, że to jest pastwisko.
Sekretarz: my nie odpowiadamy za błędy popełnione w Starostwie, a poza tym to jakie jest przeznaczenie działki nie jest w tej chwili istotne. Ważne jest czyja to działka. Zapis w księgach wieczystych jest jasny, jest to własność Gminy.
 Radna Ewa Kazimierczuk: fakt jest taki, że Pan to zaorał i uprawia. Sytuacja jest jasna.
 Radny Henryk Bartosek: od 80 roku jestem właścicielem tej działki i mam na to dokumenty.
Radny Kazimierz Szwedko: zaczęło się od cięcia siatki na działce sąsiadów, teraz się to rozwinęło i mamy nieciekawą sytuację. Radny powinien być czysty. Już przerabialiśmy takie sytuacje w poprzednich kadencjach i sprawa była prosta. Wygaszono mandaty. W tej chwili obiło się to wszystko o prasę i sąd. Nie możemy teraz podjąć innej decyzji. Jaki wizerunek my teraz mamy?
Radny Jan Stefanowicz: był czas na przemyślenia, powinien się Radny zastanowić co robi. Sprawa jest jasna.
Przewodniczący Rady: proszę Państwa kończymy dyskusję, poddamy projekt uchwały głosowaniu. Uchwała nr 64/VI/2013 Rady Gminy Braniewo z dnia 27 września 2013 r. w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Gminy Braniewo- Henryka Bartoska – odczytanie uchwały.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? 13 głosów „za”. Kto jest przeciw? 0 głosów „przeciw”. Kto się wstrzymał? 2 głosy „wstrzymujące się”.
Radny Bartosek podniósł rękę na znak głosowania, ale w tym głosowaniu nie może brać udziału, więc jego głos się nie liczy. Także wynik głosowania jest następujący. 13 głosów „za” podjęciem uchwały i 1 głos „wstrzymujący się” . Dziękuję, uchwała została podjęta.
Jest to przykra sytuacja. Oczywiście możne Pan dalej brać udział w sesji, ale już niestety bez prawa głosu.
Uchwała nr 64/VI/2013, co stanowi załącznik nr 7 do niniejszego protokołu.
Od tej pory w głosowaniu brało odział 14 Radnych.
 AD.9
Przewodniczący Rady: przejdziemy do punktu 9 , jest to projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr 99/VI/2012 Rady Gminy Braniewo z dnia 21 grudnia 2012 roku w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Braniewo na lata 2013-2025. Proszę o stanowisko komisję.
Przewodnicząca Komisji budżetu i finansów Katarzyna Kołodziejczyk: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie 5 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Pani Skarbnik poinformowała, że zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej związane są ze zmianami w budżecie, co zostanie omówione przy następnym punkcie porządku obrad.
Pomimo licznych zmian wskaźnik utrzymuje się na poziomie.
Wobec braku zapytań przystąpiono do głosowania.
Przewodniczący Rady: uchwała nr 65/VI/2013 Rady Gminy Braniewo z dnia 27 września 2013 r. w sprawie  zmiany uchwały Nr 99/VI/2012 Rady Gminy Braniewo z dnia 21 grudnia 2012 roku  w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Braniewo na lata 2013-2025 – odczytanie uchwały.
 
Kto jest za podjęciem tej uchwały? Dziękuję 14 głosami „za” uchwała została podjęta.
Uchwała nr 65/VI/2013, co stanowi załącznik nr 8 do niniejszego protokołu.
AD.10
 Przewodniczący Rady: przejdziemy do punktu 10 jest to projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy na 2013 rok. Proszę o stanowisko komisję.
Przewodnicząca Komisji budżetu i finansów Katarzyna Kołodziejczyk: projekt uchwały komisja zaopiniowała pozytywnie 5 głosami „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”.
Przewodniczący Rady: dziękuję, proszę Panią Skarbnik o omówienie zmian.
Pani Skarbnik zabrała głos, omawiając zmiany dochodów i wydatków w oparciu o poszczególne działy.
DOCHODY:
-dział Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz i wodę: nastąpiło zwiększenie środków w związku z podwyżkami opłat za C.O. w wynajmowanych pomieszczeniach. (1.000 zł)
-dział Gospodarka mieszkaniowa: zwiększenie środków z tytułu podpisania umowy z ANR na bezzwrotną pomoc na remont przejmowanych lokali mieszkalnych na terenie gminy. (494.700,00 zł)
-dział Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych: decyzja w sprawie opłaty eksploatacyjnej za wydobywanie kopalin (15.000 zł)
-dział Oświata i wychowanie: zwiększenie w kwocie 6.000 zł w związku z otrzymaną dotacją celową na zakup pomocy dydaktycznych; zwiększenie związane z otrzymaną dotacją na dofinansowanie funkcjonowania oddziałów przedszkolnych na terenie gminy. (10.764,00 zł)
-dział Pomoc społeczna: zwiększenie w kwocie 275,00 zł na składki zdrowotne zgodnie z decyzją Wojewody Warmińsko-mazurskiego.
-dział Edukacyjna opieka wychowawcza: dotacja celowa na dofinansowanie wyprawek szkolnych (12.607 zł)
WYDATKI:
-dział Transport i łączność: przesunięcie wydatków poniesionych na usuwanie szkód po ulewach na przełomie lipca i sierpnia
-dział Gospodarka mieszkaniowa: zwiększono środki na pokrycie kosztów energii, ogrzewania (2.500 zł -świetlice, środki z tego samego rozdziału ); w związku z udzieloną bezzwrotną pomocą zwiększono na remonty mieszkań przejmowanych od ANR.
-dział Administracja publiczna: dokonano przesunięć pomiędzy paragrafami na pokrycie bieżących potrzeb gminy.
-dział Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciw pożarowa: przesunięcie środków pomiędzy paragrafami na wniosek pracownika 500,00 zł- koszty analiz meteorologicznych.
-dział Obsługa długu publicznego: zwolnienie gwarancji PERIG na kwotę 55.000 zł
-dział Rozliczenia różne: uruchomienie rezerwy celowej na usuwanie szkód po ulewach na przełomie lipca i sierpnia.(45.000,00 zł)
-dział Oświata i wychowanie:
- zwiększenie środków na utrzymanie szkół podstawowych (61.311 zł)
- zwiększenie na utrzymanie oddziałów przedszkolnych przy szkołach podstawowych (4.590 zł)
- zwiększenie środków na utrzymanie szkół gimnazjalnych (10.699 zł)
- zwiększenie na pokrycie kosztów dowożenia dzieci do szkół (7.107 zł)
- przesunięcie środków na bieżące wydatki szkół (19.305,64 zł);ZFŚS emeryci(927,00 zł)
-dział Pomoc społeczna: zmiana wydatków GOPS zgodnie z decyzją Wojewody warmińsko-mazurskiego (-379.279,00 zł); na wniosek Kierownika GOPS dokonano przesunięcia środków 8.408,00 zł
-dział Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej: zwiększono środki na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem pensjonariuszy w domach pomocy społecznej - tutaj Pani Skarbnik dodała, że obecnie mamy 7 podopiecznych, a koszt miesięcznego utrzymania 1 osoby wynosi 2.900 zł; zwiększono także środki na dodatki mieszkaniowe, w związku ze wzrostem kosztów czynszów mieszkaniowych (40.000 zł)
-dział Edukacyjna opieka wychowawcza: zwiększenie kosztów na wyprawki szkolne (12.607 zł)
-dział Gospodarka komunalna i ochrona środowiska: dokonano zmniejszenia wydatków (2.500 zł)
-dział Kultura fizyczna: dokonano zmniejszenia wydatków na obiekty sportowe i zadania  w zakresie kultury fizycznej.
Przewodniczący Rady: bardzo dziękuję, jeżeli nie ma pytań przejdziemy do uchwały nr 66/VI/2013 Rady Gminy Braniewo z dnia 27 września 2013 r. w sprawie  zmiany zmian budżetu gminy na 2013 rok.
Kto jest za podjęciem tej uchwały? 13 głosów „za” . Kto jest przeciw? 0 głosów „przeciw”. Kto się wstrzymał? 1 głos „wstrzymujący się”. Uchwała została podjęta.
 
Uchwała nr 66/VI/2013, co stanowi załącznik nr 9 do niniejszego protokołu.
 AD.11
 Przewodniczący Rady: przejdziemy do zapytań i wolnych wniosków jeżeli ktoś z Państwa chce zabrać głos to bardzo proszę.
W tym momencie radny Szwedko poprosił, aby zwolniono go z dalszej części obrad.
Od tej pory w głosowaniu udział brało 13 radnych.
Radny Kaliszuk: ja mam prośbę do pani Skarbnik, aby na następną sesję przygotować wykaz wielkości zadłużeń.
Radny Waszczeniuk: panie Przewodniczący czy wpłynęły jeszcze jakieś pisma od Pana Bartoska?
 Przewodniczący Rady: tak, jeszcze wpłynęło pismo-odczytanie.
Radny Waszczeniuk: to trzeba o wszystkich powiedzieć i przeczytać jeżeli dotyczą sprawy wygaszenia mandatu.
Przewodniczący Rady: Panie radny czy zmieniła się sytuacja po odczytaniu tych pism?
Radny Waszczeniuk: nic się nie zmieniło, ale trzeba odczytać i poinformować Radę.
 Przewodniczący Rady: proszę kto jeszcze chce zabrać głos?
 
Radny Janusz Puszcz: panie Wójcie czy można by zakupić blachę, ponieważ konserwator ze szkoły chciałby zrobić jakieś zadaszenie dla ciągniczka do koszenia.
Wójt: na razie niestety liczymy każdą złotówkę i nie możemy pomóc, ale może na wiosnę coś pomyślimy.\\
 Radny Wiesław Kowalik: ja też tak jak kolega chcę poprosić o przygotowanie informacji    o wysokości zadłużenia i informacji w jakiej wysokości wypłacono odprawy dla nauczycieli.
 Sołtys sołectwa Grzechotki: Panie Wójcie była zabezpieczona kwota z funduszu sołeckiego na remont dachu w świetlicy, ale to zbyt mało i żadna firma nie wykona tego w takiej kwocie. Poza tym trzeba by było ogrzewać ją jakoś ze względu na komputery. Może jakiś grzejnik kupić?
Sołtys Jerzy Bogusz: dziękuję za kosze na śmieci w Nowej Pasłęce i w dalszym ciągu proszę  o remont drogi. Mieszkańcom spodobał się pomysł z wiatami ekologicznymi i mamy nadzieję, że   i u nas taka powstanie.
Wójt: na razie próbujemy pozyskać środki na remont mostu w Nowej Pasłęce.
Sołtys Lila Zawieska: ja chciałam zgłosić, że studzienki kanalizacyjne w Zgodzie są nieuszczelnione i o równiarkę na Rosiny proszę.
 Wójt: pani Sołtys studzienki w Zgodzie należą do mieszkańców i we własnym zakresie musicie się tym zająć. Na wiosnę ruszy budowa kanalizacji to ten problem zostanie rozwiązany.
 Sołtys Krzysztof Antoniak zapytał o możliwość budowy wodociągu na koloni w Bobrowcu.
Następnie Sołtys Ewa Korbus podziękowała Wójtowi za wyremontowanie mostu w Zwierzu oraz za uczestnictwo w zebraniu sołeckim.
Wójt dodał, że w przyszłym roku Zarząd Dróg Powiatowych przeprowadzi remont drogi do Zawierza przy czym potrzebne jest także wsparcie gminy. Komisja Komunalna przychyliła się do propozycji wkładu kwoty 20 tys. zł do tej inwestycji.
Sołtys Maria Zieniewicz-Tatar: panie Wójcie ja także proszę o równiarkę na drogę do Podgórza.
Sołtys Andrzej Jarzębski: panie Wójcie może w ramach oszczędności wyłączyć część oświetlenia kościoła w Żelaznej Górze.
Radny Sergiusz Kaliszuk: w żadnym wypadku po to to było zrobione żeby świeciło, kościół to wizytówka.
Sołtys Andrzej Jarzębski: to była tylko taka propozycja, moje zdanie.
AD.12
 Przewodniczący Rady: dziękuję za zapytania i wolne wnioski. Przejdziemy do zatwierdzenia protokołu z poprzedniej sesji. Był wyłożony w sekretariacie, jeżeli nie ma zastrzeżeń to przegłosujemy.
Kto jest za przyjęciem protokołu z poprzedniej sesji? Dziękuje 13 głosami „za” protokół został przyjęty.
 AD.13
Przewodniczący Rady: dziękuję wszystkim Państwu za udział w sesji. Zamykam obrady XXXII sesji Rady Gminy Braniewo w dniu 27 września 2013 roku.
Obrady zakończono o godzinie 12:00.
Protokół sporządziła:
Anna Kapusta
Inspektor ds. obsługi Rady Gminy